aktywnastrefa.pl

Kolejna witryna oparta na WordPressie

rozciąganie po treningu
Sport

Rozciąganie po treningu i przed – czy stretching jest ważny?

Lekarze sportowi i trenerzy zgadzają się, że rozgrzewka powinna być częścią każdej aktywności sportowej. Zdania są podzielone co do tego, czy ta rozgrzewka, będąca ćwiczeniem rozciągającym, powinna poprzedzać trening, czy też ważniejsze jest rozciąganie po treningu.

Rozciąganie po treningu, czy przed?

Ćwiczenia rozciągające wykonuje się nie tylko po treningu, ale także przed nim, zwłaszcza w sportach zespołowych. Przykładem może być football amerykański, w którym wspólne rozciąganie jest niemal rytuałem.
Stretching przed treningiem i przed zawodami to sposób na przygotowanie ciała i umysłu do nadchodzącego wysiłku.
Istnieją sporty, takie jak gimnastyka figurowa, łyżwiarstwo, taniec, w których mobilność odgrywa decydującą rolę. Również w tych dyscyplinach, rozległa faza rozciągania zawsze była i jest nieodzownym sposobem na rozgrzewkę.
Najlepsze są ćwiczenia rozciągające dynamiczne lub rozciąganie statyczne w obszarze bezbolesnym, które charakteryzują się lekko sprężystymi ruchami.

Rozciągać się, czy nie?

Stretching jednak nie cieszy się ostatnio najlepszą sławą. Badania naukowe wykazały, że wykonany bezpośrednio przed ćwiczeniami, może spowodować spadek wydajności.
Wbrew powszechnemu przekonaniu rozciąganie po treningu lub zawodach nie zapobiega bólom mięśni. Nie łagodzi również bólu związanego z urazami.
Ćwiczenia rozciągające mają ograniczone zastosowanie jako profilaktyka kontuzji, a okazuje się, że w niektórych przypadkach mogą nawet sprzyjać powstawaniu urazów.
Rozciąganie po treningu jest ważnym czynnikiem dla psychiki. Szybko doprowadza do rozluźnienia psychicznego i regeneracji mięśni, dlatego po rozciąganiu czujemy się subiektywnie lepiej. Jednak z fizjologicznego punktu widzenia, rozciąganie po wysiłku w znikomym stopniu przyczynia się do regeneracji mięśni.
Jednak zdecydowanie warto wykonywać statyczne ćwiczenia rozciągające pleców, stawów barkowych i powięzi.

Rozciąganie daje więcej elastyczności

Określone ćwiczenia rozciągające są bardzo przydatne w niektórych dyscyplinach sportu. Jednak trzeba rozciągać się prawidłowo.
Świat zwierząt daje wiele przykładów aktywnego rozciągania. Wystarczy przyjrzeć się kotom, które często unoszą pośladki, wyciągają łapy daleko przed siebie i opuszczają głowę. W ten sposób koty aktywują swoje mięśnie i powięzie oraz utrzymują ich mobilność.
My również mamy podobny instynktowny mechanizm rozciągający, kiedy wstajemy rano i przeciągamy się.
W przypadku niektórych sportów, takich jak gimnastyka lub taniec, które wymagają dużej sprężystości, poprzez aktywne ćwiczenia rozciągające można zwiększyć mobilność.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *