aktywnastrefa.pl

Kolejna witryna oparta na WordPressie

ciśnienie w oponach rowerowych
Sport

Ciśnienie w oponach rowerowych – co dokładnie warto wiedzieć?

Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że najbardziej niedocenianym parametrem przez użytkowników jest ciśnienie powietrza w oponach rowerowych. Warto mieć świadomość, że bardzo duża liczba rowerzystów jeździ na tzw. flakach lub stosuje zbyt napompowane opony. Jak sprawdzić ciśnienie w oponach rowerowych?

Zalecane ciśnienie opon

Należy wiedzieć, że praktycznie każda opona na bocznej ściance ma oznaczenie o rekomendowanym ciśnieniu. Trzeba zaznaczyć, że jest ono podawane w określonym zakresie. Ponadto nie wszyscy użytkownicy wyposażeni są w pompkę z manometrem, by możliwe było dokładne zmierzenie ciśnienia. Co zatem należy zrobić, aby ciśnienie w oponach było prawidłowe?

Pompowanie opon rowerowych pompką bez manometru

Jak zostało już wspomniane wcześniej, nie wszyscy są wyposażani w pompkę ze wskaźnikiem ciśnienia. Rekomendowane jest w takiej sytuacji napompowania opon do momentu, aż będą twarde. Można to oczywiście bez żadnego problemu sprawdzić palcami. Wystarczy objąć dłońmi oponę, a następnie postarać się nacisnąć na nią kciukiem. Powinna się ona minimalnie ugiąć pod palcem. Użytkownik powinien następnie wsiąść na rower i na twardym podłożu dokładnie sprawdzić, jak będzie zachowywała się opona pod jego ciężarem. Rekomendowane jest, by opony uginały się nieznacznie.

Prawidłowe ciśnienie opony

Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że właściwe ciśnienie powietrza będzie uzależnione od rodzaju opon, a także podłoża, po którym użytkownik będzie się poruszał. Warto wiedzieć, że im cieńsza będzie opona, tym większe ciśnienie powinno się w niej zastosować. Jest to oczywiście bardzo logiczne, ponieważ stosowanie cienkich opon sprawia, że odległość obręczy od podłoża jest stosunkowo mała.

W przypadku niskiego ciśnienia bardzo łatwo jest zatem o uszkodzenie opon czy obręczy. Należy również zaznaczyć, że im cieńszą oponę założy rowerzysta, tym szybciej będzie chciał się poruszać. Nikogo nie powinien zatem dziwić fakt, że w rowerach torowych i szosowych stosowane jest ekstremalne ciśnienie.

Godny uwagi jest również fakt, że grubsze opony stosowane są w zdecydowanej większości przypadków na gorszą nawierzchnię. Opony posiadają wtedy większą powierzchnię styku z podłożem. Gwarantuje to nie tylko większą przyczepność, ale również większe bezpieczeństwo jazdy. Oczywiście nie można doprowadzić do sytuacji, w której opony będą zbyt mocno napompowane. Mogą wtedy dobijać się od nierówności. Oznacza to tym samym, że jazda nie tylko nie będzie bezpieczna, ale również przyjemna.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *